banner dag email

 

 

DAG VAN INKOOP EN LOGISTIEK 2019: Bytes

STREAM D - BYTES - GORILLA ROOM 4
Digitalisering van Inkoop opent nieuwe kansen voor toekomst

Dagvoorzitter: Manu De Keuster, Bestuurslid VIB en Senior Strategic Purchaser, Punch Powertrain

14.00u

Digitalisatie van indirect procurement - realiseer tot 40% kostenbesparing

Bedrijven van elke grootte kunnen aanzienlijke besparingen realiseren door hun inkoopproces te digitaliseren. Maar beslissingnemers beschikken vaak niet over een betrouwbare dataset om de economische efficiëntie van een digitaal proces te 'bewijzen'. De studie 'Indirecte Inkoop in Focus' (2019), een gezamenlijk onderzoeksproject van KU Leuven en Mercateo, identificeert daarom de belangrijkste kostdrivers en kwalitatieve parameters om verborgen proceskosten bloot te leggen. De resultaten bieden beleidsmakers de juiste tools om door een gerichte optimalisatie van hun processen efficiënte besparingen te realiseren.

De onderzoeksdoelstellingen en resultaten van de studie worden voorgesteld door Prof. Dirk van Lindt, Hoogleraar aan de Faculteit voor Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven. Deze resultaten worden vervolgens vertaald in een concrete business case door een bedrijf dat al geconfronteerd werd met de uitdagingen van de digitalisering. Zij zullen vanuit hun eigen ervaring vertellen over hoe de implementatie van efficiënte, gedigitaliseerde processen een grote impact heeft op het succes van de inkoopactiviteiten, de medewerkers en de besparingen voor het bedrijf.

Prof. Dirk Van Lindt - OP Hoogleraar Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen, KUL
Maikel Lekkerkerker - Inkoop Manager Noord-West Europa, Xella

14.40u

Zinvol digitaliseren - wat disruptie en andere dure woorden voro jouw organisatie betekenen

Hoe begrijp je je digitale klanten? Hoe ontwikkel je een digitale strategie, vanaf nul en zonder voorkennis?

Machines zijn hyperefficiënt geworden en de digitalisering is overal. Hoe je eigen organisatie moet reageren op die ingrijpende snelle veranderingen is niet altijd duidelijk. Maar het antwoord is simpel: door je aan te passen aan de nieuwe wensen van de klant, en door verder te denken dan een pagina op sociale media of een webshop.

Peter Snoeckx reikt je een eenvoudig en praktisch 6-stappenmodel voor en bespreekt ook de randvoorwaarden, uitdagingen, systematische aanpak en prioriteiten.

Peter Snoeckx - Senior Project Manager, ICT Strategy Consultant, Quovis

15.15u

Koffiepauze

15.45u

Marktonderzoek e-Procurement Vendor Landscape 2019

De vierde versie van het onafhankelijk Marktonderzoek e-Procurement Vendor Landscape geeft een actueel overzicht van de in de Benelux beschikbare inkoop softwaretoepassingen. Het onderzoek toont ook aan dat de realisatie van verregaande digitalisering ver achterblijft op de verwachtingen door een gebrek aan draagvlak en betrokkenheid. Toch blijft digitalisering van inkoopprocessen een topprioriteit voor het creëren van concurrentievoordeel door lagere inkoopkosten, lagere proceskosten, hogere compliance en risicobeheersing, en het mogelijk maken van strategische inkoop. Het rapport geeft tenslotte een gestructureerde aanpak voor het formuleren van doelstellingen en projectvoering.

Wim Vriend, kennispartner, E-proCure

16.25u

De impact van digitalisering op jobs

Als gevolg van de digitalisering van de economie zullen van vrijwel iedereen nieuwe competenties gevergd worden in 2030. Die competenties zullen echter hun uitwerking missen als het gedrag en de mentaliteit niet ingrijpend veranderen. De top 3 van de digitaliseringsimpact zal zijn: voortdurende verandering, individuele responsabilisering voor permanent leren en multidisciplinaire teamgeest.

Het team van de toekomst zal bestaan uit diverse collega’s, maar ook cobots en robots zullen een rol spelen, gevoed met artificiële intelligentie

Jeroen Franssen, expert arbeidsmarktbeleid & projectleider "Be the Change"

Bekijk ook het programma van de andere paralelle streams in de namiddag of keer terug naar het overzicht.

Schrijf hier in